Presentades en el marc del Congrés de l’ICAB sobre la Reforma de l’Administració un conjunt de mesures per millorar-la, entre elles la necessària simplificació de processos
El Col·legi de l’Advocacia de Barcelona (ICAB) ha celebrat, al llarg de l’11 de desembre, el ‘Congrés sobre la reforma de l’Administració Pública 2025. La mirada de l’advocacia’ impulsat per les Seccions de Dret Administratiu i de Dret Ambiental de la Corporació, amb la finalitat de donar a conèixer a l’advocacia un conjunt de mesures proposades per la Generalitat de Catalunya amb l’objectiu de simplificar els tràmits amb l’Administració, apropar l’Administració pública a la ciutadania, optimitzar els processos i digitalitzar-la.
El ‘Congrés sobre la reforma de l’Administració Pública 2025. La mirada de l’advocacia’ s’ha vinculat amb la Fundació OSAS
La inauguració del Congrés ha anat a càrrec dels diputats Natalia Centella i Quim Clavaguera, i de la secretària general del Departament de la Presidència de la Generalitat de Catalunya, Eva Giménez, que és qui ha impulsat el projecte de reforma de l’Administració Pública. També ha intervingut en la presentació el sacerdot i gerent de la Fundació OSAS, Joaquim Sabater, per fer una presentació d’aquesta entitat, que forma part del projecte ‘12 Congressos, 12 Causes’.
Els diputats de la Junta de Govern de l’ICAB Natalia Centella i Quim Clavaguera han destacat durant la seva intervenció que la celebració d’aquest Congrés suposa una gran oportunitat per establir un espai de diàleg i reflexió sobre aspectes clau que cal tenir en compte a l’hora d’afrontar la reforma de l’Administració Pública, un projecte en què està immersa en aquests moments la Generalitat de Catalunya, i han agraït la presència de la secretària general del Departament de la Presidència de la Generalitat de Catalunya en aquest esdeveniment. D’altra banda, Centella també ha explicat que aquest Congrés s’emmarca en el projecte “12 Congressos, 12 Causes”, una iniciativa de la Junta de Govern de l’ICAB que té com a objectiu posar en valor la funció social de l’advocacia i que aquest mes de desembre s’ha vinculat a la Fundació OSAS.
Durant la seva intervenció, Eva Giménez, secretària general del Departament de la Presidència de la Generalitat de Catalunya, ha afirmat que la reforma de l’Administració pública és una necessitat i per això des de la Generalitat es va aprovar un pla de xoc amb 17 mesures i la creació d’una comissió d’experts per presentar un conjunt de noves mesures per millorar l’Administració i aconseguir simplificar tràmits, optimitzar processos, fer més entenedora la informació, millorar la digitalització dels serveis, i crear més oficines per apropar l’Administració a la ciutadania. També ha destacat que aquest procés comportarà canvis normatius i que per això és necessari comptar amb les aportacions de juristes.
Finalment, ha participat el rector Joaquim Sabater, gerent de la Fundació OSAS, qui ha agraït l’oportunitat de donar a conèixer la important tasca social que desenvolupa la Fundació OSAS des de fa 60 anys a Barcelona. Ha ressaltat que ofereixen ajuda a famílies amb fills que pateixen alguna discapacitat amb l’objectiu que puguin desenvolupar les seves capacitats i tenir les millors condicions de vida. Actualment estan ajudant, a través de diferents activitats, més de 1.000 persones. En relació amb la celebració del Congrés, ha afirmat que és necessari que la reforma de l’Administració Pública permeti simplificar el procés de sol·licitud d’ajudes tant a les fundacions com a les persones vulnerables.
Congrés sobre la reforma de l’Administració Pública 2025. La mirada de l’advocacia
El Congrés s’ha estructurat en cinc sessions dedicades a qüestions clau de la transformació del sector públic: la simplificació normativa i de processos; l’administració digital; la col·laboració amb el sector social, cívic i privat; la professionalització de la funció directiva i la direcció pública; i l’avaluació de polítiques públiques. Per realitzar aquesta anàlisi transversal s’ha comptat amb catedràtics especialitzats en dret administratiu, advocats i economistes.
Precisament des de les Seccions de Dret Administratiu i Ambiental de l’ICAB s’ha posat de relleu la necessitat de comptar amb una normativa més clara en matèria d’Administració Pública, de simplificar procediments i que els temps de resposta de l’Administració s’ajustin a les normes perquè les empreses inverteixin i emprenguin a Catalunya i perquè la burocràcia no constitueixi un problema. Per això consideren essencial comptar amb més mitjans i, alhora, que l’Administració sigui propera tant a la ciutadania com a les empreses, i valoren molt positivament l’obertura de noves oficines per part de la Generalitat. També han agraït que s’hagin escoltat en aquest Congrés les demandes de l’advocacia per assolir una reforma que sigui realment eficaç.
La clausura del Congrés ha comptat amb la presència de les diputades de la Junta de Govern de l’ICAB, Natalia Centella i Cristina Crespo; del president de la Secció de Dret Ambiental de l’ICAB, Jaime Calvo, i de la patrona de la Fundació OSAS, M. Rosa Paíno. S’ha posat de relleu que la Fundació OSAS ofereix recursos i serveis integrals per a persones amb diferent capacitat intel·lectual, malaltia mental i trastorns de conducta i que actualment s’està ajudant, a través de diferents activitats, més de 1.000 persones. Per això han agraït l’oportunitat brindada per l’ICAB de donar-se a conèixer dins del col·lectiu de l’advocacia.
menú